torsdag 15 november 2018

Balder pilsnermalt & Ursvensk humle...

Ännu ett fantastiskt roligt bryggarprojekt!

Under sommaren har en av mina kollegor testat på att odla humle, som jag lovade att göra en provbryggning på. Den som tog sig bäst var av sorten Näs (SWE54) som härstammar ifrån Roslagen, och var en mycket populär humle förr i tiden. Sedan har den nästan försvunnit, som all annan svensk humle, för att sedan odlas fram av entusiaster runt om i landet.

Till detta så ville jag ju förstås ha en maltsort som följer den röda tråden, svenskt, närodlat osv. i den mån det går. Därför valde jag att bygga ihop ett recept med Balder, som är en svensk pilsnermalt ifrån Warbro kvarn, som också är en gammal råvara som varit nästan borta ett tag. Under 40-50 talet ansågs Balder vara världens bästa maltkorn. Denna är även ekologisk. Som jäst valde jag en amerikansk jäst, som heter Mangrove Jack's M54 California Common, då den svenska jästen inte är så lätt att få tag på. M54 ger en lageröls karaktär, fast man jäser i rumstemperatur.

Här har jag tagit fram ingredienserna för denna
bryggkväll.


Uppvärmning av mäskvattnet pågår.






































1 kommentar:

Magnus sa...

Hej!
Hade varit intressant att höra hur ölen blev på SWE54?
/Magnus